« Všetky články

Ako ďalej s Odkazom? Prečo sme sa rozhodli ho čiastočne spoplatniť

Chceme spoplatniť časť možností, ktoré Odkaz pre starostu samosprávam ponúka. Ako to bude vyzerať a prečo to robíme? Prečítajte si v našom blogu.

Odkaz pre starostu sa od svojho vzniku v roku 2010 zo 17 bratislavských mestských častí a magistrátu rozrástol na vyše 140 zapojených samospráv po celom Slovensku. Chceme naďalej poskytovať ľuďom možnosť obrátiť sa na mesto či obec pomocou našej aplikácie a webovej stránky, preto hľadáme spôsoby, ako zabezpečiť prevádzku nášho portálu. Rozhodli sme sa pre samosprávy spoplatniť nové funkcionality nášho systému, ktoré pomáhajú so správou podnetov a úloh na úrade, a zároveň ponechať základné služby bezplatné. Tak, aby nás podporili samosprávy, ktorým naozaj uľahčujeme komunikáciu s občanmi a prácu s podnetmi vďaka novému prepracovanému systému. V tomto blogu vám chceme vysvetliť, prečo sme sa rozhodli pre takýto spôsob financovania, čo presne budú spoplatnené funkcionality a koľko budú stáť.

Prečo sme sa takto rozhodli?

Odkaz pre starostu bol vždy predovšetkým dobrovoľníckym projektom, do ktorého vkladali a doteraz vkladajú hodiny svojho voľného času administrátori a administrátorky, ktorí sa starajú o jednotlivé obce a mestá. Od roku 2010, kedy začínal ako nápad partie nadšencov v rámci Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť, sa rozrástol na portál, vďaka ktorému sa na svoju samosprávu môžu cez mobil či web obrátiť vyše 2 milióny obyvateľov Slovenska. Namiesto desiatok podnetov ročne spravujeme tisíce – v roku 2018 obyvatelia nahlásili vyše 11 000 podnetov,  v roku 2019 ich očakávame 20 000. Odkaz pre starostu má viac ako 27 000 registrovaných užívateľov, denne si našu stránku otvoria takmer 3000 krát, k tomu treba ešte pripočítať naše nové moderné aplikácie pre Android a iOS. Dnes už je preto omnoho náročnejšie zabezpečiť jeho základný chod aj postupné zlepšovanie a my preto hľadáme zdroje, ktoré by nám to umožnili.

Ako sa Odkaz postupne rozširoval, využili sme podporu grantových programov, donorov aj individuálnych darov, aby sme zabezpečili jeho prevádzku, propagáciu a vylepšenia. Z projektového financovania však nevieme dlhodobo pokryť náklady na udržanie existujúceho projektu, väčšina grantov totiž vyžaduje vytvorenie niečoho úplne nového. Dlho sme sa pokúšali získať podporu od ľudí alebo od firiem, nepodarilo sa nám to však v dostatočnej miere. Za najférovejšie považujeme obrátiť sa preto na samosprávy.

Keďže sme vždy prezentovali Odkaz ako bezplatné riešenie pre samosprávy, rozhodli sme sa im ponúknuť komplexné služby v podobe systému na správu podnetov a úloh v rámci samosprávy. Toto nové pracovné rozhranie a rozšírené možnosti pre mestá a obce sme vytvorili vďaka podpore nášho ostatného veľkého grantu, ktorý však končí v máji 2020:  Participácia, informovanosť a tvorba verejnej politiky na úrovni samospráv – Odkaz pre starostu 2.0 podporeného z Európskeho sociálneho fondu v rámci OP Efektívna verejná správa. Sme presvedčení, že týmto krokom dokážeme osloviť dostatok samospráv, aby si naše služby zaplatili a zároveň nám tak pomohli naďalej udržavať Odkaz pre starostu ako nezávislý a zmysluplný nástroj na komunikáciu medzi občanmi a samosprávami.

Aké náklady potrebujeme pokryť?

Na čo konkrétne hľadáme financovanie? Aby Odkaz pre starostu bežal tak, ako má, potrebujeme zabezpečiť:

–      manažment a správu portálu (konzultácie so samosprávami, prijímanie a vybavovanie pripomienok a požiadaviek, komunikáciu s užívateľmi, koordináciu administrátorov)

–      administráciu podnetov – nie v každom meste či obci dnes máme dobrovoľníkov, zabezpečujeme tiež administráciu v prípade, že ktorýkoľvek z nich krátkodobo nemôže

–      technickú podporu – odstraňovanie chýb, údržba systému

–      ďalší rozvoj portálu – máme spísané desiatky návrhov na drobné vylepšenia, ktoré by sme radi čo najskôr zrealizovali. Pravidelne prichádzajú ďalšie a ďalšie pripomienky a návrhy od pracovníkov samospráv, užívateľov, ako aj našich administrátorov a radi by sme na ne promptne reagovali, aby sa vám s portálom pracovalo ešte lepšie.

Čo sa spoplatní a čo bude naďalej zadarmo

Odkaz pre starostu vo svojej základnej verzii bude naďalej zadarmo. Znamená to, že samosprávy môžu prijímať a odpovedať na podnety ako doteraz, určovať inú zodpovednosť a dostávať e-mailové upozornenia na nové podnety.

Funkcionality, ktoré budú dostupné len v platenej verzii, sú nasledujúce:

  • upozornenia e-mailom/do centra upozornení na rôzne akcie s podnetmi
  • vytváranie a správa úloh (mimo podnetov) a pracovných skupín, priraďovanie zodpovedných osôb k úlohám a ďalšie možnosti v rámci sekcie „Úlohy“
  • priraďovanie zodpovedných osôb k podnetom (spolu s automatickým priraďovaním podľa kategórií a podkategórií podnetov)
  • nastavovanie termínov zodpovedným osobám (spolu s automatickým plošným termínom pri priradení osoby)
  • interná komunikácia o podnetoch
  • možnosť pridávať a určovať pri podnetoch organizačné útvary, interné stavy a štítky (a následne podľa týchto kritérií v podnetoch filtrovať)
  • možnosť pridávať k podnetom poznámky a interné označenia (a následne podľa týchto kritérií v podnetoch vyhľadávať)
  • filtre podnetov (okrem filtru podľa verejného statusu)
  • rozšírené metadáta o podnetoch (najblizší termín, zodpovedné osoby, organizačný útvar, poznámka
  • vytváranie štatistík o podnetoch priamo v systéme
  • pridávanie podnetov z iných zdrojov do databázy
  • export podnetov do excelu
  • správa práv používateľských kategórií
  • vytváranie a správa oznamov

Lepšiu predstavu o službách a možnostiach, ktoré ponúkame v platenej verzii, si môžete pozrieť v inštruktážnom videu (*súčasťou videa nie je celá samostatná sekcia portálu „Úlohy“):

Koľko to bude stáť?

Rozhodli sme sa vytvoriť cenové kategórie pre samosprávy podľa počtu obyvateľov

5000 – 9999 obyvateľov:             50 eur/mesiac
10 000 – 19 999 obyvateľov:      75 eur/mesiac
20 000 – 49 999 obyvateľov:      100 eur/mesiac
50 000 – 99 999 obyvateľov:      150 eur/mesiac
100 000 a viac obyvateľov:         200 eur/mesiac

Všetky obce, ako aj ostatné samosprávy do 5000 obyvateľov, budú môcť využívať rozšírené funkcionality portálu bezplatne (sme si totiž vedomí, že využiteľnosť väčšiny funkcionalít pre menšie samosprávy výrazne klesá). Akákoľvek samospráva sa môže rozhodnúť používať základnú verziu Odkazu zadarmo.

Pri tvorbe ceny sme sa snažili vyjsť v ústrety možnostiam, ktoré samosprávy majú. Pozreli sme sa aj na komerčné produkty, ktoré niektoré mestá využívajú: napríklad CityMonitor za 50 eur mesačne ponúka len úplne základnú správu podnetov. Iné nástroje na správu úloh, ktoré využíva verejná správa, sú spoplatnené bežne v stovkách eur mesačne, napríklad za nástroj na správu agendy mestskej polície MP manager si samospráva zaplatí viac ako 470 eur mesačne. Veľmi drahá býva aj technická a metodická podpora, ktorú samosprávam neúčtujeme samostatne – osobohodina na technickú podporu v rámci nástrojov od spoločnosti CoraGeo stojí viac ako 100 eur, osobohodina metodickej podpory viac ako 80 eur.

Veríme, že nás podporíte

Za takmer 10 rokov Odkazu pre starostu sme pomohli zlepšiť spoluprácu medzi samosprávami a občanmi a aj vďaka nahláseniu cez náš portál sa podarilo vyriešiť desaťtisíce podnetov. Veríme, že mnohé samosprávy oceňujú tento nástroj na komunikáciu, zber dát v spolupráci s verejnosťou, aj správu podnetov, ako aj nové možnosti a funkcie, ktoré sme v priebehu tohto roku do systému práve na základe požiadaviek zo strany samospráv priniesli. V prípade potreby vám radi zodpovieme akékoľvek otázky alebo prídeme predstaviť možnosti, ktoré portál ponúka. 

Blog je súčasťou projektu Participácia, informovanosť a tvorba verejných politík na úrovni samospráv – Odkaz pre starostu 2.0 podporeného z Európskeho sociálneho fondu cez Operačný program Efektívna verejná správa.

 

Pridať komentár