Magistrát rieši podnety z Odkazprestarostu.sk sporadicky
Magistrát zavádzal, TASR si to neoverila
Koncom minulého týždňa vydala TASR tlačovú správu hodnotiacu činnosť bratislavského magistrátu na našom portáli Odkazprestarostu.sk, ktorú prebrali viaceré médiá.
To, že TASR dala priestor len zástupcom magistrátu a ich tvrdenia si neoverila, je na samostatný blog. Zatiaľ sme ich aspoň požiadali o opravu. Takéto postupy sú v rozpore so základnými etickými zásadami novinárskej práce, a či išlo o lenivosť alebo nedostatok času zdvihnúť telefón, napísať krátky e-mail alebo si prezrieť podnety na našom portáli a potvrdiť si pravdivosť tvrdení, dôsledkom je mylný dojem o práci magistrátu, a je úplne irelevantné, že dnes sa ním už takmer nikto nedá uviesť do omylu.
Magistrát sám poukazuje na svojej stránke, že prevádzka portálu neziskovou organzáciou zabezpečuje nepriamo väčšiu objektívnosť. Aj preto sme sa rozhodli uviesť na pravú mieru jednotlivé tvrdenia, ktoré odzneli v tlačovej správe. Tiež veríme, že verejnosť by mala mať prístup k presným a pravdivým informáciám.
Nepresnosť #1: Mesto reaguje na každý podnet
Ľubomír Andrassy, riaditeľ kancelárie primátora pre TASR uviedol, že „mesto reaguje na každý podnet, aj keď vo viacerých prípadoch je odpoveď negatívna, pretože popísaný podnet nie je možné operatívne riešiť hlavne z finančných dôvodov.“
Magistrát dostal od januára 2014 spolu 682 podnetov, bez akejkoľvek odpovede zostalo 578 podnetov. Zodpovedal len 104 podnetov, čo predstavuje 14,1% z celkového počtu. Zodpovedaný je každý šiesty – siedmy podnet. Z toho pri 96 podnetoch bola jedna odpoveď, pri 6 podnetoch dve a pri 2 podnetoch tri. Väčšina z 96 zodpovedaných podnetov by si vyžadovala ďalšie doplnenie.
Graf nižšie zobrazuje, ako magistrát odpovedal, respektíve neodpovedal na podnety z Odkazprestarostu.sk
Zo 104 podnetov, na ktoré magistrát reagoval, bolo vyriešených 21. Je pravdou, že argumenty, ktoré mali vysvetliť neschopnosť riešiť niektoré podnety, smerovali najmä k nedostatku financií.
Nepresnosť #2: Pracovníci mesta odpovedajú do dvoch až troch týždňov
Už z predchádzajúceho odseku je zrejmé, že ak toto tvrdenie platí, tak len pre tých 104 podnetov, na ktoré magistrát reagoval.
Andrassy ďalej uviedol, že „ak je riešenie problému viazané na súčinnosť s externým partnerom, termín na zaslanie vecnej odpovede sa môže predĺžiť aj na dvojnásobok priemerného času.“ Ak by sme aj počítali s touto verziou, znamenalo by to, že magistrát by podnety zodpovedal do mesiaca, najneskôr do šiestich týždňov. V uvedenej lehote magistrát zodpovedal menej než polovicu podnetov, na ktoré reagoval, konkrétne 48 podnetov. Medián reakčnej doby bol 44 dní.
Graf nižšie zobrazuje, za ako dlho magistrát zodpovedal koľko podnetov. Os x predstavuje počet dní, os y počet podnetov, ktoré boli za daný počet dní zodpovedané.
Nepresnosť #3: Dvesto podnetov nepatrilo do kompetencie magistrátu
V tlačovej správe TASR tiež odznelo, že „bezmála dve stovky podnetov musel magistrát posunúť na riešenie mestským častiam alebo iným inštitúciám, napríklad dopravnému podniku či mestskej polícii.“ Ako argument, že by zapojenie týchto inštitúcií prispelo k väčšej úspešnosti portálu, a že riešenie podnetov neraz stojí na tom, že sú v kompetencii inej inštitúcie, neobstojí, pretože magistrát zriaďuje mnohé z týchto inštitúcií a má teda na ne priamy vplyv.
Samozrejme, časť podnetov naozaj spadá do kompetencie inštitúcií, na ktoré magistrát nemá dosah. Aj preto sa ich snažíme postupne oslovovať, aby sa zapojili do Odkazprestarostu.sk, no zatiaľ bez úspechu. Napríklad, bratislavská župa na naše výzvy nereagovala.
Od magistrátu sa očakávajú riešenia
Posledné týždne magistrát vyvinul viacero aktivít, ktorými chcel upozorniť na problémy mesta. Najskôr využil dobrovoľníkov na problematické vymaľovanie vonkajších priestorov Hlavnej stanice, ktoré potom nechal zatrieť. Neskôr upozornil na nelegálne bilbordy veľkými nálepkami.
Užívatelia portálu však očakávajú od magistrátu, že problémy Bratislavy bude riešiť, a nie na ne upozorňovať. Obyvatelia ich vnímajú každý deň a hovoria o nich, okrem iného, aj na našom portáli. Za posledné štyri roky upozornili niekoľkokrát aj na zúbožené Predstaničné námestie aj na neúnosný vizuálny smog. Nebolo by treba až tak veľa, stačí podnety pravidelne čítať a ochotne odpovedať, čo sa s nimi dá spraviť, a v ideálnom prípade aj niečo urobiť. Pár mestských častí sa to za štyri roky naučilo a obyvatelia to vedia oceniť.
Jedno pekné čínske príslovie hovorí, že najlepšia chvíľa zasadiť strom bola pred 20 rokmi. Druhá najlepšia chvíľa je teraz. Najlepší čas začať riešiť problémy Bratislavy premyslene, systémovo, s citom a vkusom, bol pred štyrmi rokmi. Pre mnohé miesta Bratislavy bolo už aj vtedy neskoro. Skúsiť to sa ale oplatí aj teraz, keď tu chceme žiť.
Mária Žuffová a Jakub Kmeť
Blog môžete podporiť na http://vybrali.sme.sk/c/Magistrat-riesi-podnety-obcanov-sporadicky/hlasy/#kto. Ďakujeme!
15 komentárov
Pridať komentár
Comments RSS and TrackBack Identifier URI ?