« Všetky články

Čoho sa boja v Žiline?

Odkazprestarostu.sk má v Žiline fungovať od budúceho týždňa. Ako bude spolupracovať samospráva je otázne.

Odkazprestarostu.sk ponúka online priestor pre nahlásenie problémov vo vašom okolí. Pred dva a pol rokom sme ho rozbiehali s cieľom poskytnúť občanom službu, ktorá im umožní modernú, rýchlu a otvorenú komunikáciu so svojou samosprávou. Podobne ako v iných mestách, aj v Žiline, sme chceli do spustenia portálu aktívne zapojiť miestnu samosprávu. A žiaľ, podobne ako v iných mestách, ani v Žiline sa to nezaobišlo bez samosprávneho folklóru – strach z otvorenej komunikácie s občanmi ovládol zdravý rozum a zadarmo ponúkaná služba pre občanov bola odmietnutá s odvolaním sa na už existujúce prostriedky komunikácie.


Prečo žilinská samospráva Odkazprestarostu.sk nechce?


Dňa 7.júna 2012 sme sa, spolu s kolegom Jakubom Kmeťom, osobne stretli s primátorom Igorom Chomom (Smer-SD) a predstavili mu zámer ponúknuť aj Žilinčanom možnosť komunikovať s mestským úradom prostredníctvom portálu. Primátor súhlasil s tým, že spoluprácu vyskúšame a uvidíme ako s ňou budú spokojné obidve strany. Ako kontakt pre zasielanie podnetov občanov určil svoju asistentku, p.Maceášovú. Spokojní s výsledkom stretnutia sme sa pustili do príprav uvedenia portálu v Žiline, ktoré sme naplánovali na túto jeseň. Našli sme administrátorku, dohodli sa so Stanicou Žilina Záriečie na organizácii kick-off stretnutia, oslovili miestnych aktivistov.
Na naše veľké prekvapenie nám včera, v procese vrcholiacich príprav prišiel mail od pani Maceášovej, v ktorom sa uvádza:

“Po dôkladnom zvážení a prehodnotení Vašej ponuky Vám musíme oznámiť, že Mesto Žilina nemá záujem spolupracovať na Vašom portáli. Uvedená problematika je čisto problematikou Mestského úradu v Žiline. Pracovníci odboru tlačového a zahraničných vecí a kancelárie primátora mesta Žilina majú dostatočne zabezpečenú komunikáciu s verejnosťou a radi prijímajú návrhy a podnety zo strany obyvateľstva. Na uvedený účel je na webovej stránke mesta umiestnený v časti Klientske centrum odkaz Vaše otázky a názory, prostredníctvom ktorého môžu občania poslať svoje otázky, pripomienky alebo sťažnosti na činnosť mestského úradu a taktiež prezentovať svoje názory na život a dianie v meste a návrhy na zmeny. Samozrejme, občania majú možnosť komunikovať mailom priamo s pánom primátorom i s pani zástupkyňou primátora, ktorí promptne reaguje na ich podnety.”

Nie je to prvýkrát, čo sme od samosprávy dostali takúto reakciu. Napríklad v Prešove sme sa tiež stretli s odmietnutím a po následnom stretnutí s primátorom sa mesto nielen aktívne zapojilo, ale dodnes patrí medzi najúspešnejšie samosprávy na portáli.

Správu zo žilinskej radnice sme si ešte telefonicky overovali s jej autorkou, ako aj hovorcom mesta p.Čorbom. Obaja nám potvrdili, že sa tak mesto rozhodlo a zároveň pán hovorca dodal, že podobných ponúk dostávajú desiatky. Pre upresnenie je potrebné uviesť, že Odkazprestarostu.sk nie je komerčný projekt a jeho využitie nestojí mesto a občanov ani cent. Navyše, pokiaľ nám je známe, Odkazprestarostu.sk je jediným portálom tohto charakteru na Slovensku, a teda nám nie je celkom jasné, desiatky akých podobných ponúk Žilina dostáva.


Čo vyplýva z reakcie samosprávy pre Žilinčanov?

Po prvé, čo je smutné……ústne dohody sa na mestskom úrade nedodržiavajú.

Po druhé
, komunikácia s občanmi je monopolným vlastníctvom samosprávy. Podľa nás je však komunikácia minimálne o dvoch stranách. Ak sa občania Žiliny rozhodnú posielať podnety cez portál Odkazprestarostu.sk, lebo je to pre nich jednoduchšie, ako vypisovať maily, tak je povinnosťou samosprávy na ich problémy odpovedať a nie ich dopredu odmietať. Radnica či miestny úrad sú tu pre ľudí, to už pochopili vo viacerých bratislavských, ale aj mimobratislavských samosprávach (napr. Prešov, Kežmarok, Banská Bystrica), ktoré úspešne komunikujú cez náš portál.

Po tretie
, existujúce možnosti komunikácie cez internet sú podľa samosprávy dostatočné. Pozrime sa, či je komunikácia naozaj dostatočne zabezpečená, a či je náš portál v Žiline úplne zbytočný. Na stránke mesta, konkrétne tu, je možnosť nahlásiť, ak sa vám niečo v meste nepáči. Ide síce o jednoduchý formulár, ale sami musíte poznať na aký odbor podnet poslať. Ostatní občania o vašej komunikácii s mestom nevedia, a tak sa nič navyše nedozvedia. Nemajú ako zistiť, či už podobný podnet nebol poslaný a či ho samospráva už nerieši. Neexistuje prehľadný archív podnetov. Formulár navyše občanom neumožňuje zapojiť sa do komunikácie vo forme komentárov.

Na druhej strane, čo ponúka Odkazprestarostu.sk? Nahlasovanie podnetov jednoduchým spôsobom, bez potreby riešiť komu podnet posielate – to robí portál za vás. Prehľad podnetov podľa tém, lokalít a úspešnosti riešenia. Všetci občania vidia aké problémy sa riešia v ich okolí a môžu sa vyjadrovať k spôsobu riešenia.
Rozdiel medzi možnosťami webstránky mesta a nášho portálu je na prvý pohľad zrejmý. Tak prečo nevyužiť ponúkané možnosti a neotvoriť sa občanom? Prečo neuľahčovať komunikáciu pre užívateľov internetu?

Ak ste z predchádzajúcich riadkov znechutení a zneistení, či vami platení zástupcovia robia maximum pre občanov, tak máme pre vás aj dobrú správu. Na fungovanie nášho portálu v Žiline nepotrebujeme ako občania súhlas samosprávy. Naša snaha o komunikáciu smerovala k informovaniu radnice a jej zástupcov o novom projekte. Máme skúsenosť, že pozitívny prístup mestského úradu sa prejaví aj na pozitívnom vnímaní samosprávy občanmi (napr. zvýšený záujem o dianie, viac odpovedí, aktívna komunikácia atd.). Ako občania máme právo posielať svojej samospráve podnety, ktoré nás v našom okolí trápia a Odkazprestarostu.sk je nástrojom na ich jednoduchšie posielanie.

Preto, napriek uvedenému, sa môžete tešiť na fungovanie portálu www.odkazprestarostu.sk v Žiline, s ostrým štartom od 17.októbra 2012. O doručenie podnetov samospráve sa postará naša administrátorka, miestna aktivistka Jana Poljaková.


Čo môžete urobiť Vy?

Príďte podporiť spustenie portálu v Žiline svojou účasťou na kick-off podujatí, ktoré sa uskutoční v stredu 17.októbra 2012 o 17.30 hod. v Stanici Žilina Záriečie. Všetkých vás radi uvidíme, ste srdečne pozvaní. Pôvodne sme plánovali diskusiu o komunikácii občan-samospráva aj so zástupcami mesta. Diskusia prebehne aj bez nich (pokiaľ nezmenia názor) – okrem prezentácie ako používať portál sa budeme rozprávať o obdobných skúsenostiach z iných miest. Viac informácii o stretnutí a účastníkoch diskusie nájdete na adrese http://www.odkazprestarostu.sk/zilina. Tešíme sa na stretnutie!

Ctibor Košťál
Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť



Zahlasujte za tento článok na vybrali.sme.sk

7 komentárov


Pridať komentár

Comments RSS and TrackBack Identifier URI ?

Peter Polakovič

Dobrý deň,

skúsil som otvoriť Vaš server (www.odkazprestarostu.sk)a ten ma odbil vyhlásením, že:
„Lutujeme Váš prehliadač nie je podporovaný!“.

Mne ten prehliadač bohate stači na moje činnosti, ale Vy ma nechcete – to nie potešujúce hned na začiatok Vašej činnosti.

Peter Polakovič

9 októbra, 2012 12:57 pm

Odkaz pre starostu

Ospravedlňujeme sa, ale prehliadač IE6 nepodporujeme. Ide o prehliadač, ktorý má 11 rokov a je neudržatelné zachovavať kompatibilitu so starými verziami, pokiaľ chceme web vyvíjať. Zobrazené upozornenie, že tento prehliadač nepodporujeme, Vám zároveň ponúkne bezplatné alternatívy, dokonca updatovanie prehliadača Internet Explorer na novšiu verziu priamo vo Windowse. Ďakujeme za pochopenie.

12 októbra, 2012 8:35 am

Robert Huljak

Super, ze uz aj Zilina je zapojena do projektu. Rozhodne je to efektivnejsi sposob ako upozornit na problemy v meste, nez cez portal mesta. Vdaka, drzim palce, zvlast Janke Poljakovej. Tesim sa na mobilnu aplikaciu.

17 októbra, 2012 7:42 pm


Miro Ščibrany

Dobrý deň, pán Košťál,

klinec po hlavičke ste trafili vetou „Na fungovanie nášho portálu v Žiline nepotrebujeme ako občania súhlas samosprávy.“ Ak z tej vety vypustíte slová „v Žiline“, Váš výrok začne platiť pre celé Slovensko a hneď sa ponúka ďalší krok: doplniť do Vášho portálu zoznam VŠETKÝCH miest a obcí SR a nechať občanov rozhodnúť, či Vašu službu začnú využívať alebo nie. Ak budete podnety občanov zasielať na verejne známe e-mailové adresy samospráv a ony ich budú ignorovať, vystavia si tým samy vizitku ne/úcty k občanovi a jeho podnetom.

Za krátku dobu, čo Váš portál poznám a využívam na http://www.racan.sk, môžem Vašej službe vysloviť veľké uznanie. Za výhody a výborné stránky Vašej služby považujem o. i. možnosť

1) verejne sledovať a vyhodnocovať priebeh ne/riešenia nahlásených podnetov,
2) porovnávať problémy trápiace občanov miest a obcí SR a postup samospráv pri ich riešení,
3) komentovať podnety a viesť o nich diskusiu so samosprávou aj medzi občanmi navzájom,
4) vytvoriť pre každú obec špecifický widget a jeho umiestňovaním do iných stránok (oficiálne weby samospráv, občianske portály, blogy jednotlivých občanov…) približovať službu obyvateľom SR a tým ich zapájať do zlepšovania životného prostredia a kvality života v mestách a obciach

29 decembra, 2012 2:05 pm

Dušan Janiga

Od skutočného DIALÓGU – verchuška „89 – občania – oplynulo už 23 rokov a 11 mesiacov a skro VŠETKO je u nás a nielen v ZSK,…. na Slovensku v staronových a „osvedčených TOTALITNÝCH pravo & ľavých “ posboľševicko-totalitných a bezbreho -nedemokratických ROZMEROCH, umožńujúcich totálny rozpad v postupnosti takmer DENNE v nihiliziovanom procese rozpadu svetskej i duchovnej morálky, práva a slušnosti – tak VERCHUŠKY voči občanom ako OBČANOV voči tej či onej VERCHUŠKE 1989-2013!!! Akékoľvek „pokusy o slovenský typ demokracie od Havlodecembra 1989, cez Mečiardekádu až po Ficobranie s „čiernym Petrom 1989-2006 – je zákonitá DAŇ za našu HOLUPIČIU POVAHU slovenskú – len ako terazky a kto “ Z KOLA VON „?! Lebo www“odkazprestarostu“ či http://WWW.ODKAZPRESTAROSTUSR je ku 18. okt´bru 2013 zrelý NATO, aby sa NATO a KTO & ČO?! ….a keby len v Žiline ako v krajskej STOLICI a čoraz tvrdšej…..Turčan 18.10.2013 -9,44

18 októbra, 2013 7:44 am


Pridať komentár